Jedným z neoficiálnych atribútov, ktoré charakterizujú
samostatný a zvrchovaný štát alebo územie je jeho pošta. Väčšina krajín je
na svoju poštu hrdá a považuje ju za nemenný etalón kvality
v neustále sa meniacom svete. Možno to bolo niekedy aj u nás tak, ale
za posledných mnoho rokov si to nejako nevybavujem.
Vy, kto si spomínate na film The Postman, u nás
premietaný pod názvom Posol
budúcnosti , mi možno dáte za pravdu, že ak funguje pošta, tak má šancu
fungovať aj spoločnosť. Iste toto tvrdenie je trochu pritiahnuté za vlasy, ale
mne sa už začína zdať, akoby práve pošta a jej služby plasticky odrážali
stav našej chorej a skorumpovanej spoločnosti.
Ale poďme k veci. Všetkým nám je dávno jasné,
že aj keď máme mailovú a esemeskovú komunikáciu a balíky nám
prinášajú stále vo väčšej miere profesionálne dopravné služby, niektoré služby
musí (bohužiaľ) aj naďalej vykonávať Slovenská pošta. Každému z nás sa už
určite stalo, že zásielka neprišla na čas, alebo poškodená, alebo vôbec. Keď sa
to deje len občas, tak máme sklon túto skutočnosť bagatelizovať a skoro
zabudnúť. Ale ak sa prípady nakopia, tak treba upustiť paru, lebo rozčuľovať sa
je zbytočné.
V priebehu týždňa som zažil takýto poštový
hattrick:
1, Prípad ignorovania mier a váh:
Pošta mi nedoručila zásielku z dôvodu
nadrozmernosti. Za nadrozmernú listovú zásielku považuje pošta zásielku, ktorej
jeden z rozmerov presahuje hranicu 38x30x5 cm. Keďže obsahom zásielky bolo
darčekové večné pero, zásielka pochopiteľne nepresahovala ani jeden
z týchto rozmerov, ako je vidieť aj z priložených fotografií.
Tak potom prečo ju tak Slovenská pošta označila???
Nepoznajú miery? Majú zlé pravítko? Sú lenivý to
doručiť? Alebo na to nemajú dosť zamestnancov?
Neviem, ale mňa ako ich zákazníka to ani nezaujíma.
Pre mňa je podstatné, že som stratil hodinu času, kým som sa k zásielke
dostal a doniesol ju domov, kde už mala byť dávno privezená poštovým
úradníkom. Veď odosielateľ zaplatil poštovný poplatok za doručenie k mojim
dverám a nie na najbližšiu poštu.
Na moju sťažnosť mi odpísali:
..na zaklade Vasho podnetu bolo zistene,
ze k nepravidelnosti dorucovania doslo k pochybeniu so strany postoveho
dorucovatela, ktory k predmetnej zasielke zanechal oznamenie o ulozeni.
V mene Slovenskej posty a.s., sa Vam za
vniknute neprijemnosti ospravedlnujeme.
Na poste Bratislava 214 boli ihned prijate opatrenia, aby k podobnym nepravidelnostiam v buducnosti nedoslo. Dakujeme za pochopenie.
Na poste Bratislava 214 boli ihned prijate opatrenia, aby k podobnym nepravidelnostiam v buducnosti nedoslo. Dakujeme za pochopenie.
Aké pochopenie? Ja stále nechápem. Ak by to spravila
súkromná firma a nie štátny moloch, tak má problém, ale Slovenská pošta sa
tu domáha nejakého pochopenia. Veď je to krádež, oni si privlastňujú peniaze za
neuskutočnenú, resp. nedokonanú služba. Akoby pri stavbe domu neurobili strechu
a za nepríjemnosti by sa ospravedlnili a žiadali ma
o pochopenie.....
2, Prípad neoznámenia zásielky 1:
Veľmi jednoduché. Pošta zásielky nedoručuje, už len
sporadicky oznamuje, že sú uložené na vašej pobočke. V tomto prípade sa
nikto ani neobťažoval dať mi do schránky dobre známy žltý lístok. Zásielka 18
dní podľa predpisu kvasila na pobočke a potom ju poslali naspäť do Číny.
Super! Vianočný darček, ak príde, tak to bude koncom januára, alebo nikdy.
3, Prípad neoznámenia zásielky 2:
Tento raz to bol balíček s medovníkmi od
manželkinej kamarátky. Jediné šťastie bolo, že kamarátka zatelefonovala, či sme
to už dostali. My sme ani nevedeli, že niečo posiela. Zas žiadne avízo
v schránke. Buď si vedúca Pošty 214 na mňa zasadla, alebo pošta ako celok
kolabuje. Na tejto adrese bývam už 19 rokov a takéto niečo čo sa deje
posledný pol rok som ešte nezažil.
S číslom zásielky a veľmi vytočený so sa
postavil do radu, vyčkal si na vedúcu mojej poštovej pobočky. Táto pani vedúca
pochopila celú túto story a potvrdila mi, že pošta naozaj kolabuje. Nikto
nechce pre poštu pracovať, lebo platy sa pohybujú na úrovni minimálnej mzdy. Za
to má Slovenská pošta 32
riaditeľov, ktorých príjmy nie sú až tak zlé.
Zrejme o stave doručovania zásielok nič netuší
ani Robert Gálik, generálny
riaditeľ pošty, ktorý na tejto teplej stoličke vystriedal Tomáša Druckera,
ktorý sa vybral pre zmenu decimovať zdravotníctvo.
Slovenská pošta je akciová spoločnosť, čiže
spoločnosť, ktorá vznikla za účelom generovania zisku ako každá iná eseročka či
akciovka. Tak potom prečo sa tak nespráva?
Sťažnosti na jej služby narastajú,
len vymožiteľnosť nápravy sa limitne blíži efektu rušenia Mečiarových amnestií.
Nebolo by lepšie zauvažovať nad jej predajom renomovanej firme, ktorá to naozaj
vie robiť? Pre blaho všetkých odosielateľov a adresátov? Pre blaho
zamestnancov pôšt, ktorí musia pracovať v nevyhovujúcich podmienkach za
plat, ktorý sa smelo dá nazvať žobračenkou?
Pouvažujme. Mikloš s Dzurindom už predali onakvejšie
rodinné striebro. Prečo má pošta poskytovať bohatý válov len pre pár svojich a podporovať len svoju
stranu? Prečo len tí vyvolení sú príjemcami toľko diskutovaných istôt? Prečo
sa musíme boriť z nezmyslami a štátnym výpalníctvom, ako som to
spomenul v jednom zo svojich predchádzajúcich blogov?
Čosi zaujímavé sa stalo po napísaní toho blogu. Pri večernom
venčení psa som nakukol do schránky a čuduj sa svete našiel som v nej
čerstvo doručené avízo, ma medovníčky, ktoré už mám dávno v špajzi.
Vážená pošta je zrejmé o čo sa snažíte, ale už nič
nezachraňujte, radšej sa sústreďte na doručovanie. Hlavne zásielok, avíza až
potom ak budú zásielky nedoručiteľné.
Veď tak by to malo byť, či?
Ja využívam poštu veľmi často a nemám s ňou žiadny problém. Veľa ľudí sa sťažuje, ale nechápem prečo. Ono tiež treba si siahnuť do svedomia. Ja napríklad kupujem bublinkové obálky z https://www.rajapack.sk/obalky-tubusy/narazuvzdorne-obalky/bublinkove-obalky_C151410.html , pretože sú pevnejšie ako tie klasické. Ono je potrebné správnemu doručeniu zásielky ísť trochu naproti :-) .
ReplyDelete